Verbouwing
We gaan verbouwen!
De blokhut van Scouting Boxtel is in 1995 gebouwd en wordt nog altijd intensief gebruikt. Het gebouw is ontworpen voor ongeveer ongeveer 250 scouts. Inmiddels heeft Scouting Boxtel ongeveer 400 leden. We zijn met trots een van de grootste scoutingverenigingen van Nederland. Alleen in Woerden en Boskoop zit een grotere scoutingvereniging.
Ledenverloop Scouting Boxtel 1986-2024

Vereniging Scouting Boxtel huurt het gebouw van stichting Scouting Boxtel. Deze beheerstichting zorgt voor het onderhoud, zodat de vereniging zich kan focussen op activiteiten voor haar jeugdleden. De stichting verhuurt het gebouw niet alleen aan Scouting Boxtel. Allerlei andere jeugdverenigingen, sportverenigingen, studentengroepen, scholen en andere geïnteresseerden huren regelmatig ons gebouw. Dat gebeurt met name in de zomerperiode en tijdens feestdagen. De verhuur van het gebouw zorgt dat de stichting het gebouw goed kan onderhouden.
Het gebouw en vrijwel alle voorzieningen daarin is nu ongeveer dertig jaar oud. Het sanitair en de keuken zijn aan het einde van hun levensduur. Daarnaast zorgt het groeiende ledenaantal ervoor dat het gebouw steeds intensiever gebruikt wordt en de inrichting niet meer past bij de wensen van deze tijd. Kortom: het gebouw is toe aan een grondige verbouwing. We willen ons gebouw weer klaarmaken voor de komende decennia.
Heb je vragen? Stuur een email naar verbouwing@scoutingboxtel.nl!
Tijdlijn









Juli ’24
We sturen een enquête naar alle vrijwilligers van de vereniging om te inventariseren wat zij belangrijk aan ons gebouw vinden en er missen. Daarnaast vragen we onze vaste externe huurders naar hun wensen en overleggen we met de stichting welke eisen zij aan de verbouwing stellen.
September ’24
We bespreken de resultaten van de enquête tijdens een inspraakavond met de vereniging. Dit geeft nuance en duiding op de antwoorden. We verkennen alvast diverse inrichtingsvormen en bespreken die met zowel het verenigingsbestuur als het stichtingsbestuur.
Oktober ’24
We kiezen welke inrichtingsvorm het beste aan onze wensen voldoet en stellen een schetsontwerp op. In dit ontwerp komen alle wensen uit het participatietraject terug. Deze zijn onderverdeeld in diverse deelprojecten die onafhankelijk van elkaar uitgevoerd kunnen worden.
December ’24
We gaan op zoek naar financieringsmogelijkheden. We leggen een deel van onze eigen reserves in en gaan in gesprek met de gemeente om te zien wat zij voor ons kunnen betekenen. Daarnaast schrijven we diverse fondsen aan, benaderen we ondernemers voor sponsoring en organiseren we een spectaculaire financiële actie.
Januari ’25
We werken het schetsontwerp verder uit tot een voorlopig ontwerp. Dit bespreken we met een aannemer en diverse experts, onder andere op het gebied van brandveiligheid, hygiëne, horecavoorzieningen, installatietechniek etc. Zo weten we zeker dat onze inrichting praktisch, veilig en realistisch is.
Maart ’25
Het voorlopig ontwerp brengen we formeel ter stemming in de groepsraad. Dit is de algemene ledenvergadering voor alle leiding. Zo veel mogelijk wensen van zowel de stichting als vereniging komen terug in het ontwerp. Als de groepsraad akkoord gaat met het voorstel hebben we toestemming om het plan uit te gaan voeren.
Mei ’25
We maken het ontwerp klaar voor uitvoering. Daarvoor bepalen we wie het project gaat uitvoeren en wat we zelf gaan doen. We vragen offertes op bij leveranciers en denken na over allerlei details. Ook starten we met de inkoop van materiaal en stemmen we de planning af met diverse belanghebbenden.
Juli ’25
In de zomervakantie is de blokhut in gebruik door allerlei andere verenigingen. Zij moeten een laatste keer gebruik maken van onze verouderde faciliteiten. De planvorming is nu af en we staan klaar om aan de slag te gaan. Mochten we toch uitlopen kunnen we in deze periode nog wat laatste afspraken maken met leveranciers of uitvoerders.
Oktober ’25
Na de jotari gaan we eindelijk aan de slag. Waar nodig gaat een aannemer in korte tijd flink aan het werk. Waar nodig helpen vrijwilligers met hand en spandiensten. Als de aannemer klaar is zijn we nog wel even bezig met afwerking en inrichting. In 2026 is de inrichting van ons gebouw weer klaar voor de komende dertig jaar.
Enthousiast geworden? Help ons dan mee om deze fantastische plannen te realiseren. Zo maken we ons gebouw klaar voor de komende generaties scouts!